Wil je meer TESTOSTERON en mannelijkheid?
KLIK HIER voor meer info

Welk voedsel veroorzaakt laag testosteron?

suiker verlaagt uw testosteronLaten we er geen doekjes om winden; testosteron is het primaire mannelijke geslachtshormoon dat letterlijk fungeert als een natuurlijke anabole steroïde. Mannen hebben het niet alleen nodig voor een optimale seksuele prestatie en gezond sperma, maar ook voor een slank lichaam, een optimale cognitieve functie en gezonde botten. Met andere woorden, testosteron is een allround man-maker.

De 3 belangrijkste testosteron-moordenaars die je beter vermijdt

1. Suiker

De testosteronniveaus nemen bijna onmiddellijk af na het consumeren van grote hoeveelheden suiker vanwege de snelle afgifte van insuline in het lichaam.

Een studie die in 2013 in het Clinical Endocrinology Journal werd gepubliceerd, toonde aan dat de inname van suiker ertoe kan leiden dat het testosteronniveau van een man met wel 25 procent daalt. Het is logisch dat mannen met overgewicht en diabetes vatbaar zijn voor een tekort aan testosteron, en deze populatie groeit snel in de westerse wereld.

Een dieet met veel suiker vermindert ook het vermogen van je lichaam om voldoende groeihormoon te produceren, dat belangrijk is voor opgroeiende jongens. Een combinatie van een laag testosteron en een laag groeihormoon is een dubbel recept voor een toekomstige ramp als het gaat om je mannelijke gezondheid, lichaamsbouw en fysieke en mentale prestaties.

2. Alcohol

Een studie die de testosteronniveaus van mannen voor en na de consumptie van alcohol heeft gemeten, toonde aan dat de testosteronniveaus in de meest bedwelmde toestand met 25 procent waren gedaald. Toen het alcoholgehalte in het bloed het hoogst was, bleek het testosteron het laagst. Om de zaken nog erger te maken, was er een afname van 35 procent in IGF-1, het belangrijkste hormoon dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van droge spiermassa. En hier houdt het helaas niet op. Van alcohol is ook aangetoond dat het een snellere aromatisering van androgenen in oestrogenen veroorzaakt, wat verklaart waarom zware mannelijke drinkers in de loop van de tijd vaak borsten krijgen.

Alcohol verlaagt niet alleen je testosteron, het bevat ook lege calorieën, remt je vetverbrandingscapaciteit tot 73 procent, veroorzaakt uitdroging, vertraagt ​​de eiwitsynthese, belemmert de opname van vitamines en mineralen en beïnvloedt je slaapkwaliteit. Hoe ouder je wordt, hoe meer alcohol je lichaam gaat beïnvloeden vanwege de aanzienlijke afname van het natuurlijke antioxidatieve vermogen van je lichaam.

3. Bewerkt voedsel

Behalve dat ze vaak veel natrium, calorieën en toegevoegde suikers bevatten, zijn bewerkte voedingsmiddelen zoals kant-en-klaarmaaltijden, diepvriesproducten en voorverpakte snacks ook een veelvoorkomende bron van een ongezond type vet, genaamd transvetten.

Bovendien hebben sommige onderzoeken aangetoond dat het regelmatig consumeren van transvetten uit bronnen zoals bewerkte voedingsmiddelen de testosteronniveaus kan verlagen.

Helaas lijkt het Westers dieet meer en meer te steunen op bewerkt voedsel wegens tijdsgebrek. Toch kun je dit soort voedsel maar beter vermijden als je je testosteronniveau wilt redden. Een gezondere levenstijl en dieet zal je libido en spiermassa alleen maar ten goede komen.

Oorzaken laag testosteron

Mannen met een chronisch laag testosteron hebben waarschijnlijk een aantal problemen, waaronder meer lichaamsvet, verlies van droge spieren, slechte seksuele prestaties, vermoeidheid, osteoporose, een lage motivatie, concentratiestoornissen en geheugenverlies om er maar een paar te noemen.

Er zijn veel factoren in je levenstijl die je testosteron kunnen verlagen, zoals chronische stress, gebrek aan fysieke activiteit (vooral krachttraining) en blootstelling aan hormoonontregelaars van bepaalde voedingsmiddelen, chemicaliën en omgevingsverontreinigingen (inclusief ingeblikt voedsel, plastic, insecticiden en cosmetica). Hoewel deze misschien moeilijk volledig te beheersen zijn, kun je volledige controle hebben over de drie meest vicieuze testosteron-moordenaars: suiker, alcohol en bewerkt voedsel.

Video: 8 voedingsmiddelen die uw testosteron verlagen

Bronnen: Alcohol verlaagt testosteron (testosteronman.nl), Suiker verlaagt testosteron (testosteronman.nl), Grazia.nl