Wil je meer TESTOSTERON en mannelijkheid?
KLIK HIER voor meer info

Kan het drinken van melk mijn testosteron verhogen?

Is melk goed voor je testosteronTestosteron is een van de belangrijkste mannelijke hormonen. Wanneer de niveaus optimaal zijn, zullen mannen zich sterk, zelfverzekerd, atletisch en dominant voelen.

Wanneer onderzoek gedaan wordt naar voeding voor spieropbouw, dan staat melk altijd in de schijnwerpers. Het is een voedingsmiddel met als enig doel de gezondheid van pasgeboren kalven te ontwikkelen en in stand te houden.

Maar wat zijn de effecten van melk op de testosteronniveaus van mannen? We bekijken het in dit artikel.

Spieren opbouwen met melk

Het hoge proteïnegehalte van melk maakt het tot een geweldige voedingsstof om spieren op te bouwen. Het biedt zowel oplosbare als onoplosbare eiwitten die beter bekend staan ​​als wei en caseïne.

Wei is een geweldige bron van vertakte aminozuren en verhoogt het eiwitmetabolisme snel. Deze eiwitbouwstenen zijn de sleutel tot het stimuleren van spiereiwitsynthese. Leucine - de meest voorkomende BCAA dat in melk wordt aangetroffen - start direct het vroege cellulaire proces van spieropbouw.

Het andere eiwit dat in melk wordt aangetroffen, caseïne, verbetert het herstel 's nachts en het eiwitmetabolisme. Dit betekent dat je gedurende de nacht meer eiwitcellen zult regenereren. Het verteert veel langzamer, wat betekent dat het gedurende de nacht zorgt voor een veel langduriger afgifte van aminozuren.

Beide groepen eiwitten zijn van uitstekende kwaliteit, met een goede verteerbaarheid en een hoog gehalte aan essentiële aminozuren.

Als je dus spiermassa wilt opbouwen, is melk een geweldig voedingsmiddel om aan je dieet toe te voegen.

Kan melk testosteron verhogen?

Om de melkproductie te optimaliseren, worden runderen zo vaak mogelijk drachtig gehouden en zelfs ingespoten met oestrogenen, wat een grotere melkopbrengst betekent. Dit proces is meedogenloos maar productief.

Als voedingsmiddel met als doel om groei en ontwikkeling te voeden, zou je verwachten dat er enkele actieve hormonen in zitten. En inderdaad, melk bevat bijna 50 hormonen. Je melk kan dus heel goed testosteron bevatten, maar ook het vrouwelijke hormoon oestrogeen. En volgens studies die werden uitgevoerd, is oestrogeen het meest prominent aanwezig. Melk zal dus eerder het oestrogeengehalte verhogen dan het testosteron.

Wat is melk?

Melk wordt verkregen van koeien en is een van de meest populaire en voedzame voedingsmiddelen die er zijn. We drinken meer dan 750 miljoen ton per jaar en dat aantal groeit nog steeds.

We gebruiken melk om kaas, room, yoghurt en boter te maken en zuivelproducten vormen een groot deel van een gezond dieet.

Melk heeft een complexe samenstelling van voedingsstoffen die ook in het menselijk lichaam een ​​aantal belangrijke functies vervullen.

Voedingswaarde

Omdat melk is ontworpen om de gezondheid van pasgeboren koeien te ontwikkelen en in stand te houden, zit het boordevol voedingsstoffen.

Volle melk heeft een hoog vetgehalte van ongeveer 4%, terwijl magere melk slechts 1% vetgehalte heeft. De vetten zijn grotendeels verzadigd en sterk samengesteld uit triglyceriden en de vetzuren laurinezuur, myristinezuur en palmitinezuur.

In totaal zitten er meer dan 350 verschillende vetzuren in melk, waardoor het complex van structuur is.

Het koolhydraatgehalte van melk bestaat voornamelijk uit lactose - een disaccharide dat bestaat uit glucose en galactose en dat ook rijk is aan eiwitten en vertakte aminozuren (BCAA's).

Veel zuivelproducten zijn ook verrijkt met extra voedingsstoffen zoals vitamine A en de testosteron verhogende vitamine D. Maar zelfs verrijkte melk bevat slechts 65% van je dagelijkse vitamine D-behoefte. Hoe lager het vetgehalte van melk, hoe minder je deze belangrijke vitamines binnenkrijgt (omdat ze vetoplosbaar zijn).

Daarnaast bevat melk ook een behoorlijke dosis calcium en bescheiden hoeveelheden kalium, riboflavine, fosfor en vitamine B12.

Samengevat

Melk is een voedzaam voedsel dat verantwoordelijk is voor de gezondheid en ontwikkeling van pasgeboren kalven. Het heeft een hoog eiwit- en vetgehalte dat handig is voor iedereen die spieren wil opbouwen of lichaamsvet wil verliezen.

Het bevat echter een zorgwekkende hoeveelheid vrouwelijk geslachtshormoon wat je testosterongehalte kan beïnvloeden. Om die reden wil je misschien voorzichtig zijn om het niet te veel te consumeren.

Betekent dit dat je de zuivelfabriek helemaal moet dumpen? Nee, natuurlijk niet! Het biedt een zeer efficiënte bron van voedingsstoffen. In combinatie met regelmatige krachttraining, goede voedingskeuzes en effectieve voedingsstoffen die je testosteron een boost geven, zal het met mate drinken van melk niet veel schade aanrichten.

Als je je echter wilt concentreren op de productie van testosteron, kan het een voedingsmiddel zijn dat je moet beperken of zelfs helemaal uit je dieet moet verwijderen.

Bron: Muscle Concepts