Bekkenbodemspieroefeningen: werken ze effectief bij erectieproblemen?

BekkenbodemErectiestoornissen kunnen voor mannen een grote bron van frustratie zijn. Gelukkig is het probleem behandelbaar. Van medicijnen tot psychologische behandelingen, er zijn verschillende opties om erectieproblemen te behandelen en je seksuele prestaties te verbeteren. Maar er is ook een aspect dat minder zichtbaar is: oefening. Net als de andere spiergroepen van het lichaam, kun je je seksuele prestaties en de kwaliteit van jouw erectie verbeteren door het uitvoeren van oefeningen.

Bekkenbodemspieroefeningen voor mannen: de wetenschap

Een studie uit 2005 met betrekking op 55 mannen van 20 jaar of ouder, die allemaal gedurende ten minste zes maanden aan een vorm van erectiestoornis leden, wees het volgende uit:

De mannen werden in groepen verdeeld en kregen per groep de opdracht om veranderingen in hun levensstijl aan te brengen. Maar één man kreeg de extra opdracht om samen met een fysiotherapeut bekkenbodemspieroefeningen uit te voeren. De combinatie van verandering in levensstijl en bekkenbodemspieroefeningen toonde na drie maanden een aanzienlijke vermindering van de erectieklachten, wat suggereert dat bekkenbodemspieroefeningen een effectieve behandeling voor erectieproblemen kunnen zijn.

Naast specifieke bekkenbodemspieroefeningen, kan elke vorm van aerobe training de kwaliteit van de erectie verbeteren. Een studie uit 2011 die nauw verbonden werd met aerobe oefeningen (zoals hardlopen, fietsen of roeien), wees eveneens een verbetering in de erectie en een vermindering van de erectieklachten. Kortom, erectiestoornissen behandelen met oefeningen werkt. Hoe actiever je bent en hoe beter je spieren zijn geconditioneerd, hoe waarschijnlijker het is dat je je erectiekwaliteit kunt verbeteren.

De wetenschap laat zien dat bekkenbodemspieroefeningen een positief effect kunnen hebben op je vermogen om een ​​erectie te krijgen en te behouden. Je moet echter niet denken aan deze oefeningen als een 100% remedie voor ED. Erectiestoornissen kunnen om verschillende redenen optreden, van lichamelijke (hoge bloeddruk, leeftijd of hormonale problemen) tot psychische aandoeningen. Bekkenbodemspieroefeningen maken deel uit van een algehele behandeling in combinatie met andere behandelingsopties voor erectiestoornissen.

Hoe werken bekkenbodemspieroefeningen?

De bekkenspieren omringen de basis van de penis en de teelballen. Hoewel de meeste mannen bekkenbodemspieroefeningen (ook bekend als kegeloefeningen) associëren met vrouwen, profiteren ook zij van het trainen van de bekkenbodemspieren voor extra kracht en controle. Misschien merk je het niet, maar in de loop van de dag gebruik je je bekkenbodemspieren vaak. Bijvoorbeeld wanneer je gaat plassen, ontspan je en span je de bekkenbodemspieren. Daarnaast helpen deze spieren ook je darmen en spelen ze een belangrijke rol bij het onderhouden en behouden van een erectie. Hieronder een voorbeeldoefening:

  • Begin met het identificeren van je bekkenbodemspieren. Je kunt dit doen door je spieren te spannen alsof je jezelf probeert te stoppen met plassen. Wanneer je je bekkenbodemspieren opspant, voel je de spieren in je romp "optillen" en maak je je volledige bekkengebied strakker
  • Houd de knijpbeweging vast en tel tot acht. Zodra je acht hebt bereikt, kun je je bekkenbodemspieren ontspannen. Geef jezelf een rust van acht seconden, herhaal dan de oefening
  • De meeste fysiotherapeuten bevelen aan dit proces te herhalen voor drie sets van acht bewegingen, met een korte pauze van twee minuten tussen elke set

De voordelen van kegeloefeningen voor mannen

Naast het verbeteren van de kwaliteit van je erectie, kun je nog een aantal andere voordelen uit bekkenbodemspieroefeningen halen. Zo melden heel wat mannen een betere blaascontrole sinds het uitvoeren van deze oefeningen in hun dagelijkse routine. Anderen beleven zelfs betere en meer intense orgasmen.

Omdat een volledige reeks kegeloefeningen slechts enkele minuten per dag vraagt en je geen materiaal nodig hebt, kun je de oefeningen makkelijk uitvoeren terwijl je TV kijkt of op de computer werkt. Er zijn heel wat redenen om ze aan je dagelijkse routine toe te voegen en preventief erectiestoornissen te vermijden of de symptomen ervan te verminderen.

Video: eenvoudige oefening om bekkenbodemspieren te trainen