Wil je meer TESTOSTERON en mannelijkheid?
KLIK HIER voor meer info

5 Tips om je testosteron te verhogen

man die testosteron wil verhogenIedereen weet dat mannen veel hogere testosteronspiegels hebben dan vrouwen. Maar de testosteronproductie piekt tijdens de puberteit en begint dan na 30 jaar te dalen. Voor elk jaar boven de leeftijd van 30 jaar begint je testosteronspiegel met ongeveer een procent per jaar te dalen. Een verlaging van je testosteron niveaus is dus een natuurlijk effect van Vadertje Tijd.

Waarom is het belangrijk dat je dit weet? Nou, testosteron gaat niet alleen over agressie en overcompetitief worden als je een of ander videospel speelt. Het is ook een 'feel-good'-hormoon dat je humeur verbetert en je libido verhoogt. Testosteron bij mannen is belangrijk omdat het jonge kerels tot mannen maakt, het essentieel is voor de productie van zaadcellen, het energieniveau en omdat het het metabolisme reguleert.

Dus wat kun je doen om je testosteron op een gezond niveau te houden? Volg de tips hieronder om te voorkomen dat je testosteron naar de Noordpool gaat.

1. Drink minder alcohol

Alcohol kan misschien helpen om een ​​leuk avondje uit met je vrienden te hebben, maar het kan giftig zijn voor je lever. Overmatig drinken wordt gedefinieerd als meer dan zes standaard alcoholische dranken op een avond. Alles daarboven veroorzaakt leverschade, vetophopingen en littekens (cirrose). Houd je dus aan het aanbevolen drinkniveau van twee alcoholische dranken per dag. Daarnaast is het goed om te streven naar ten minste twee alcoholvrije dagen per week, om je lever een pauze te geven.

2. Eet een mediterraan dieet

Het mediterrane dieet zit boordevol fruit, groenten, volle granen, peulvruchten en olijfolie. Het geeft ook de voorkeur aan vis en gevogelte - magere eiwitbronnen - boven rood vlees. De voordelen kunnen zijn: gewichtsverlies, betere controle van de bloedglucosespiegel (suiker) en een verminderd risico op depressie. Aangeraden is om twee tot drie keer per week vis te eten, met een verscheidenheid aan verse groenten, en om met olijfolie te koken. Je kunt nog steeds van pasta genieten, maar probeer het bij volkoren te houden.

3. Praat me je arts

Erectiestoornissen zijn een domper op je seksleven, dat verklaart waarom de meeste mannen er niet over willen praten. Het kan echter geen kwaad om samen met je huisarts of een goede endocrinoloog je testosteronniveaus te laten controleren.

4. Wees competitief

Het is misschien tijd om je aartsvijand op kantoor uit te nodigen voor een bench press match-off. Een Amerikaans onderzoek wees uit dat het overwinnen van rivalen fysiologisch gezien meer lonend is dan het winnen van je vrienden. Testosteronspiegels nemen toe wanneer mannen zegevieren in de competitie, maar de piek is aanzienlijk minder hoog als de verliezer een vriend, partner of familielid is.

5. Zorg voor een goede nachtrust

Een bekende bijwerking van een laag testosteron is een verminderde slaapkwaliteit, die mogelijk niet verbetert door simpelweg de basisprincipes van slaaphygiëne in acht te nemen.

Jouw zet: probeer ongeveer een uur voor het slapengaan twee kiwi's te eten. Taiwanese onderzoekers ontdekten dat kiwi's tal van medicinaal bruikbare verbindingen bevatten die gunstig kunnen zijn bij de behandeling van slaapstoornissen.

Symptomen van een laag testosteron-gehalte

De symptomen van een laag testosteron-gehalte kunnen vaag zijn en veranderingen vinden heel langzaam plaats, dus het kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Veel gezondheidsproblemen zorgen ervoor dat mannen weinig energie hebben, zich slecht kunnen concentreren en prikkelbaar en chagrijnig worden - maar dit zijn ook allemaal symptomen van een laag testosteron.

Een laag testosteron kan fysieke veranderingen veroorzaken, zoals verminderde kracht, meer lichaamsvet en langere hersteltijden tussen trainingen. Mannen kunnen ook in verlegenheid worden gebracht door de seksuele bijwerkingen van een laag testosteron - denk aan verminderde zin in seks en erectiestoornissen.

Video: Dokter Ivan Wolffers over het belang van testosteron

Bron: Men's Health en Gezond'r